stress ?! ape ade hal


Assalamualaikum..
Salam 1 Malaysia..

as a students, memang aku tengok kawan-kawan aku selalu stress bila belajar, bila buat assigment, buat project, buat kuiz, time exam lagi-lah double triple stress tahap impak maksima kuasa kuda berlari di bawah mentari lagi. aku pon kadang-kadang stress. but, somehow aku tak stress tapi tengok orang lain stress aku yang merana.

ramai antara kawan-kawan aku yang cakap, aku ni relax sepanjang masa. happy je. tak stress pon.
meyh aku kasi tips sikit.

1. first sekali yang selalu buat korang stress; jangan ingatkan balik benda yang lepas. macam exam assigment, kuiz. tapi bagi aku LET BYGONE BE BYGONE. kita dah usaha sedaya mampu, so nak menyesal tak guna, nak meratap pon tak guna. paper exam dah hantar, assigment dah submit, next TAWAKAL.

2. second, please jangan paksa diri. kalau penat, rehat. kalau ngantok, tido. kalau lapar, makan. bukan nak suruh berhenti, tapi amik masa untuk tenangkan fikiran. rehatkan otak. ni pakai sumbat dalam kepala tak pasal-pasal pengsan empat hari empat malam.

3. next, fikir positif. itu yang paling amat sangat penting. jangan fikir kita ni downnn je sepanjang masa. keYAKINan doa yang MUSTAJAB bak kata dato dr Fadzilah Kamsah. serious ni, kalau korang rasa salah, tak semestinya betul-betul salah. faham tak ? POSITIF POSITIF POSITIF. fikiran pekara yang baik je. ingat ni 'setiap kejadian ada hikmahnya. kalau kita tak berjaya harini. Insyallah esok lusa kita boleh usaha dan berjaya'.

4. buang perasaan yang buruk-buruk. sedih ade penawar. sakit ade penawar. iri hati ade penawar. kecewa ada penawar. semua-nya ada penawar. ada, disekeliling kita. muhasabah. Insyallah jumpe 'penawar'.

5. bersosial, bukan jadi macam SIAL. hahaha. maafkan saya. bersosial tak semestinye dengan facebook, twitter, blogger. GO OUT and do something good. korang pegi joging 15 minit pon dah okay. tapi bersosial-kah ? tak kesah-lah ann. cari kawan-kawan yang boleh hilangkan stress. takde kawan ? mak bapak korang kat kampung tu ape guna. telefon diaorang. mengadu nasib sekali sekala kat parent ape ade hal ann.

6. banyak sangat masalah? huiisshh! macam perdana menteri negara bergolak. setiap masalah ade penyelesaian. jangan fikirkan masalah, tapi fikirkan cara menyelesaikan masalah. tak selesai jugak mintak tolong teman-teman yang boleh membantu. mungkin luahkan masalah lebih baik dari pendam memanjang ann ann ann. 

7. Allah S.W.T ada. sentiasa ada. selama-nya ada. al-Quran. Zikir. Doa. Solat.



 'KEEP CALM AND STAY POSITIVE'


Comments

firdauz# said…
happy go lucky..good luckz

Popular posts from this blog

Ayahnda

Ke Pulau Ke Kita #RoadToPenang

Mubala, Peragas, Ketipang, Jagindas, Sujama, Karambit.