sharing is caring kate-nyee



Assalamualaikum Cinta, then jawab Walaikummusalam Rindu. aauuww. so sweet. okay. haha.


okay, baru-baru ni aku ade join beberapa forum. okay, bukan beberapa, baru dua forum. *okay poyo hahaha. and and and kedua-dua-nya berkisahkan tentang cinta. okay. angaukah aku ingin kepingin bercinta. ohh tidak. aku cuma mengisi masa lapang dan cuba menuntut ilmu yang baik kate-nyee. auummm. okay, tetibe. aku cuma nak share sikit-lah ape aku dapat dari feforum ni. tak banyak yang aku ingat, tapi adelah jugak yang aku ingat. kalau ada yang silap salah harap dibetulkan dan dimaafkan.
 


first forum is Rahsia Mencari Pasangan
Dato Dr. Fadzilah Kamsah + Pn. Wardina Safiyah + En. Fahrin Ahmad

obviously, 'rahsia mencari pasangan'. mestilah ade tips-tips mencari pasangan serasi sejati sehati sejiwa selama-nya. auuuww so sweet. first of all yang aku ingat sampai sekarang;
 'Bersentuhan sebelom nikah, itu tanda cinta yang jijik dan kotor' - Wardina Safiyah, 2012 
beliau jugak kate, kalau seorang lelaki menyentuh wanita sebelom nikah, makna nya lelaki itu tak pernah cinta atau sayang kat wanita tersebut. beliau yang kate. pastu beliau kate lagi, kalau wanita tak sayang diri sendiri, takde makne wanita itu nak sayang orang lain. betol tak ? lagi, lagi die cakap kecantikkan bukan sekadar fizikal, tetapi kecantikan dari ahlak, ilmu dan keyakinan diri. ayat yang paling aku suka;
'Yang indah itu, selalu-nya tertutup' - Wardina Safiyah, 2012
'Dalam kepahitan akan ada bibit-bibit kemanisan ', itu indah

okay, dari Dato Dr. Fadzilah Kamsah plak, banyak giler kot. antare yang aku ingat-lah;
'Keyakinan adalah doa yang mustajab' - Dato Dr. Fadzilah Kamsah
kalau kita yakin, segala-nya Insyallah termakbul. beliau share lagi;
'Orang yang kuat ialah orang yang menahan amarah dan memberi maaf' - Dato Dr. Fadzilah Kamsah
okay, aku akan cuba jadi yang kuat antara yang terkuat. beliau juga ade cakap yang kita kalau nak cari jodoh, jangan dok termenung kat tangga mengharap bulan jatuh ke riba. kita perlu usaha mencari jodoh. haha. untuk aku.. hmmm.. *thinking* hew hew hew. beliau jugak kate;
'Allah akan bagi apa yang baik untuk kita, apa yang kita layak dan apa yang kita perlu' - Dato Dr. Fadzilah Kamsah
ohh, ya lagi satu ayat;
'Cemburu tanda beriman tapi bukan cemburu buta' - Dato Dr. Fadzilah Kamsah

dan entah kenape aku tak ingat ape-ape ayat dari Fahrin Ahmad. hahaha. 



second forum is Kuch Kuch Hota Hai (Dakwah itu Cinta)
Ustaz Shahrizan + Hilal Asyraf + Yatt Hamzah

yess, about cinta. not fully cinta between man and woman. Ustaz Shahrizan kate, ade empat peringkat cinta. bak kate pepatah Aris Ariwatan;

Satu
kasih nan abadi
Tiada tandaingi dia yg satu

Dua

sayang berpanjangan
Membawa kesyurga
Kasihnya ibu

Tiga

lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah

Empat

mudah kau ketemu
Berhati selalu
Beza antara kasih dan kekasih
 
tapi Ustaz Shahrizan tukar,  yang kedua tu cinta kepada Rasullulah. yang ketiga ibu bapa. yang keempat manusia-manusia lain. beliau jugak kate, cinta ialah persoalan dalam hati. hmm, i'm not really remember what he mean by that sentence. hehehe. lagi die kate;
'Jangan salahkan takdir, itu pilihan anda' - Ust. Shahrizan, 2012 
maksud beliau ialah, kenape kita salahkan suratan takdir padahal apa yang kita buat semua atas pilihan kita sendiri. buat dosa, buat pahala. semua atas pilihan kita. jangan pernah nak salahkan takdir. that's not fair ! salah kita, tapi kita salahkan takdir.

Hilal Asyraf kate pulak; 
kita perlu mempersiapkan diri menjadi pemimpin. tak kesah wanita atau lelaki. bina kematangan dan disiplinkan diri. okay, faham? yang paling best beliau kate;
'Awak kate awak sayang dia, tapi dalam masa yang sama awak tolak dia masuk neraka. adakah itu cinta ?' - Hilal Asyraf, 2012
maksud beliau ialah, si mamat sayang si minah, tapi pegang-pegang tangan, cium-cium, peluk-peluk, rapat-rapat, sengol-sengal melakukan perkara yang membawa kepada dosa dan zina. Astagfirullahalazim. adakah itu CINTA? cinta ialah hendak bersama-sama ke Syurga, Till Jannah bak kate bebudak sekarang. akan tetapi adakah anda Till Jannah or Till Jahanam. 

dan tak berape nak ingat ayat bombastik dari Yatt Hamzah. ade-lah sikit die kate;
'Hidayah itu Hadiah yang teristimewa dari Allah S.W.T' - Yatt Hamzah


banyak lagi sebenar-nye. ade yang aku take note, ade yang aku tak take note. nak share semua mungkin dari masa ke semasa. Insyallah. BEST SESANGAT dapat join feforum ni semua. UTeM banyak buat forum sebenar-nye. aku je sedar tak sedar. hahaha. banyak ilmu yang boleh dipraktikkan. banyak sangat. kalau ade rezeki nak join lagi forum yang disediakan. nak ajak reramai. nak share bebanyak. the end.

 


Comments

Popular posts from this blog

Ayahnda

Ke Pulau Ke Kita #RoadToPenang

Mubala, Peragas, Ketipang, Jagindas, Sujama, Karambit.