praktikal dulu.


Assalamualaikum.
disini ingin dicerita-lah serba sedikit pengalaman aku praktikal kat TM BP suatu ketika dulu. praktikal dua bulan je. macam lama tapi tak cukup lama. memula bukan tempat praktikal pilihan tapi sebab nak try layan-kan je-lah. 

first day, supervisor takde. so datang pukul 8.30, lepak jap. 10 lebih gitu pakcik ajak makan nasi minyak die belanje then balik. awesome. hari kedua, supervisor ade, bla bla bla dengan supervisor. then die decide dengan persetujuan aku untuk tukar department tiap dua minggu. double awesome.

first week kat MDF Room. tak rase janggal sangat sebab ade budak praktikal dari politeknik lain dan diaorang sangat friendly. thumb ups! [-..-]b kat sini gua dididik oleh pakcik Malik. actually, aku dua tiga kali je puncher jumper wire tu. yang lelain aku tolong tolak tarik jumper wire je. muahahahahakkss. tapi ade-lah pengalaman panjat turun kat situ.



yang ni saje je ikut DOKET punye orang nak jenjalan. hehehekks.


seterusnya aku masok bahagian OFM. first day kat OFM dah dibawak lari pakcik Mazlan pergi Bukit Naning. tengok contractor tarik kabel. kabel rosak, then diaorang tarik keluar kabel lame, tolak masok kabel baru. dapat-lah pengalaman berpanas terik. tapi time tu tak terik sangat. dan dapat tengok sendiri-lah manusia-manusia yang gigih demi sesuap nasi. jangan pernah pandang rendah orang kerja tepi jalan. risiko tinggi. tanggungjawab besar. 




kemudian aku dicampak ke bahagian Cooper. not sure-lah betul ke tak name-nye. tapi diaorang panggil gitu. first day kat sini dah berjalan satu Batu Pahat meronda pergi pencawang-pencawang. ade jugak ikut tengok contractor betulkan drainage yang roboh.



at the end aku kat RNO Data. ikut pakcik pergi betulkan modem dan line internet yang tak berapa betul. makan nasi ayam Parit Sulong. dan berakhirlah praktikal kat TM BP ni. jeng jeng jengggg~


banyak sebenar-nye yang aku belajar kat TM ni. banyak pengalam dan cerita yang bersukacitakan. tapi kurang rajin nak in details about that. dah lame post ni tersimpan dalam draft sebab takde idea nak ngomel cemane. 

the last but not least

A LOT OF THANKS
to all crew of TELEKOM MALAYSIA BHD, BATU PAHAT, JOHOR.
yang kenal atau tak kenal, secara lansung atau tidak langsung membantu, ingat atau tak ingat.
memori itu tetap terpahat dalam memori. terima kasih daun pandan. 


btw,
second last. thanks. kbye.

Comments

Anonymous said…
Terbaik2... Terima kasih buat review... In the same time i wanna find tempat utk intern... Tq bg pendedahan

Popular posts from this blog

Mubala, Peragas, Ketipang, Jagindas, Sujama, Karambit.

Ayahnda

Ke Pulau Ke Kita #RoadToPenang