Panglima Si Bongkok Tanjung Puteri


Assalamualaikum~

post kali ini melibatkan sejarah Malaysia terutama Johor
sempena Hari Keputeraan Sultan Johor pada 22 November 2012 ni, aku nak cerita sikit tentang seorang pahlawan yang hilang dalam lipatan sejarah. dah lipatan terlipat melipat-lipat. so tetibe hilang. okay, takde kaitan. 

pernah dengar pasal Si Bongkok Tanjung Puteri

yes, like seriously. aku pernah dengar Tanjung Puteri. Si Bongkok dalam fairy tale je.
aku pon baru tahu pasal Si Bongkok ni. setelah search atas bantuan kepala Google, aku pon dapat tahu Si Bongkok merupakan Pahlawan Malaya yang lahir dari Johor.

Si Bongkok memang name sebenar beliau sebab keadaan fizikal beliau yang bongkok. bak kate orang moden sekarang OKU. dulu die amat bencikan penjajah British. yelahh, sape je yang tak benci penjajah ann. akan tetapi Si Bongkok dan pengikut menyerang British dan sekutu-nye kat laut sehingga digelar lanun oleh pihak British.

kalau cerite pepanjang kat sini, aku tak berapa rajin nak menaip.

kalau lagi double triple extra impak maksima punya rajin
cari kat perpustakaan buku Si Bongkok Tajung Puteri by Abdul Latip Talib


- tammat -

Comments

Popular posts from this blog

Mubala, Peragas, Ketipang, Jagindas, Sujama, Karambit.

Ayahnda

Ke Pulau Ke Kita #RoadToPenang